Duurzame en biologische Spaanse wijnmaker en -handelaar Neleman faciliteert groei met DIN Dranken

Geplaatst op 16 december 2020 in Accijns & EMCS, ERP, Marktontwikkelingen & Trends, Strategie.

‘Zeitgeist’ zo werd Neleman, biologische wijnmaker in Spanje, door de Engelse wijnschrijver Monty Waldin genoemd. Een eer voor ondernemer Derrick Neleman die duidelijk zijn passie en ziel volledig heeft toegelegd op het maken en verkopen van pure wijn. Wijn met een verhaal, een verhaal wat terug gaat naar de ambacht van het wijn maken, puur biologisch, door velen geroemd om zijn kwaliteit en die bijdraagt aan de wereld een beetje mooier maken. Wat hebben die ambities nou gemeen met automatiseren zou je denken? Dat legt ondernemer Derrick Neleman uit in zijn verhaal en waarom hij juist kiest voor DIN Dranken om zijn groei en ambities die hij heeft voor de toekomst te faciliteren.

Derrick Neleman is een wijnmaker met passie voor duurzaamheid, een eigen wijnhuis en wijngaarden. Ze maken alle wijnen zelf en enkel biologisch zonder gebruik van bestrijdingsmiddelen en toevoegingen, waarbij tevens gelet wordt op het behoud van de biodiversiteit. Derrick: “Voordat ik zelf wijn ging maken was ik al 15 jaar importeur van biologische en fairtrade wijnen. In die tijd kwam ik al vaak in Spanje vanwege de goede prijs/kwaliteitverhouding. Het mediterrane klimaat is zeer geschikt om biologisch te werken, zo hebben we in onze wijngaard weinig last van ziekten en schimmeldruk. Daardoor hoeven we geen pesticiden te gebruiken en kunnen we de bijensterfte tegengaan. Door de hoge ligging van de wijngaard behouden de druiven bovendien hun frisheid. We werken graag met lokale druiven, die vaak onbekend zijn en soms zelfs bijna uitgestorven, zoals de verdil druif. Een wat minder bekende druif, die met de juiste aandacht en liefde uitmondt in de prachtigste en meest smaakvolle wijn. Wat hen nog bijzonderder maakt is dat ze werken met jonge designers voor het creëren van opvallende labels met een boodschap.“

Dat hun unieke aanpak zijn vruchten afwerpt blijkt uit de groei en ontwikkeling die het bedrijf in een hele korte tijd heeft doorgemaakt. Van het kopen van een eigen wijnhuis tot het exporteren naar inmiddels meer dan 25 landen. En die wereldwijde interesse blijft groeien. Om aan die vraag te voldoen heeft Neleman al flink wat stappen ondernomen. Zo hebben ze recent in Spanje een nieuwe productiefaciliteit in gebruik genomen die alleen Neleman faciliteert en gaan ze strategische partnerships aan, waaronder recent met, mede DIN Dranken gebruiker, Wijntransport.

Wijnmakers met passie voor duurzaamheid en biodiversiteit

“Doel bij Neleman is niet de grootste of beste te worden, maar wel om favoriet te worden én te blijven. Onze slogan is “Good wine to save the world”. Zo’n doelstelling realiseren vergt een andere aanpak. Zo zie je dat steeds meer bedrijven ontdekken wat duurzaamheid voor hun bedrijf kan betekenen. Bij Neleman komt het recht uit onze genen, iets waar ik mij al 20 jaar op toeleg als het gaat om ondernemen. Het is onze drijfveer om andere mensen daarin mee te nemen en als uitgangspunt te nemen om ons proces continu te verbeteren.”

“We zijn nog niet de perfecte wijnmaker, maar in alles wat we doen proberen we ons proces continu te optimaliseren. Het uiteindelijke doel is de drempel naar onze wijn te verlagen en mensen meenemen in die reis voor een betere wereld. Dat je met jouw keuze/aankoop impact kan hebben op de wereld. We besteden veel aandacht aan onze communicatie. Door scherper te communiceren heb ik ook het idee dat dit, mede door de wereldcrisis, meer aankomt bij mensen. Meer bewustzijn, waardoor de beweging aan bijdragen en vernieuwen sterker wordt. Dat zit in ons DNA. Wijn is mooi met al zijn verleden maar we proberen het wel naar deze tijdgeest te trekken. Dus vandaar ook dat onze communicatie wat hipper en anders is.”

Sterker uit de crisis komen door te blijven investeren

“Waar veel partijen nu door de crisis op de rem zijn gaan staan, zijn wij op alle vlakken aan het investeren. Klaar staan voor als de wereld weer van het slot gaat. Dat zal niet van vandaag op morgen zijn, maar we zijn dan wel voorbereid en komen er sterker uit door processen te verbeteren en nu die digitaliseringsslag te maken.”

Controller Paul van Rooij had al positieve ervaringen met DIN Dranken vanuit zijn eerdere werk bij een grote wijnimporteur. “We wilden al een tijdje de overstap maken naar DIN Dranken om met een gedegen accijnsadministratie meer grip te krijgen op dit wettelijk streng gecontroleerde proces. We hebben steeds meer te maken met doorleveringen naar andere landen. Dan is het wel van belang dat een gedegen systeem dit administratief onderliggende proces goed ondersteunt. In de toekomst willen we het accijnsregistratieproces inclusief het gebruik van EMCS volledig naar ons toe trekken zodat we alles in eigen hand kunnen houden.”

“Daarnaast willen we een betere flow krijgen in ons verkoop-factuur proces en hebben we gemerkt dat de groei de behoefte aan betere en geautomatiseerde reporting heeft versterkt. In alle processen willen we naar een hoger level en meer kwaliteitsbeleving. Ons doel is om de klant centraal te zetten door de gehele keten en meer inzicht te hebben op klantniveau zodat hier actiever op gestuurd kan worden. Enerzijds om iedereen van de winkelvloer tot aan het magazijn inzicht te geven in wat we doen, anderzijds om ook onze klanten meer inzicht te geven. Door alle data te centraliseren krijgen we meer inzicht en controle op alle processen. De inzet van DIN Dranken, waarin we al onze processen centraal gaan ondersteunen, vormt daarvoor de basis.”

Community opbouwen

“We staan aan het begin van een nieuw initiatief: Sharefunding. Dit houdt in dat we onze aandelen gaan digitaliseren en verhandelen. Op deze manier geven we onze strategische partners, maar ook ons personeel en onze klanten de mogelijkheid om mede-eigenaar te worden met als doel een community op te bouwen, de verbintenis te zoeken en deze sterker maken. Zo zijn we minder afhankelijk van externe partijen als het gaat om groei te financieren en kunnen we vreemd vermogen omzetten in eigen vermogen waardoor we nog meer impact kunnen maken en in onze groei kunnen blijven voorzien.

Samenwerken, krachten bundelen en toegevoegde waarde bieden

“Zonder een bevlogen team was ik nooit zover gekomen. Naast de knowhow voelen onze mensen dat we met iets bijzonders bezig zijn en niet alleen maar sturen op rendement en aandeelhouderswaarde. Iets waar in deze tijd van toegenomen bewustzijn veel behoefte aan is. Dat kunnen we dankzij een mooi product dat uitnodigt om het verhaal erachter te vertellen en zo de bereidheid om een positieve bijdrage aan de wereld te leveren te verhogen.”

 “Ik voel me gezegend om op dit moment zo sterk te mogen groeien. Door ons model van verschillende activiteiten van wijnhuis tot export, wederverkoop en internet verkoop en de combinatie daarvan doorstaan we deze proef, die corona voor veel bedrijven is, redelijk goed. We maken nu een hele mooie ontwikkeling door. Met in totaal 22 mensen is het knetterhard werken en aan alle knoppen draaien, maar het is mooi om te zien dat er toch ook nog kansen zijn op dit moment.”

Interesting facts

  • Derrick is afgelopen jaar bekroond tot “Meest inspirerende ondernemer van het jaar”.
  • Neleman heeft samen met Fred van Dijk een wijndocumentaire gemaakt met als titel “Kissed by the grape”. Een documentaire die door Jancis Robinson genoemd is als een van de best gemaakte wijndocumentaires ooit.
  • Het wijnhuis in Spanje is sinds vorig jaar volledig eigendom van Neleman en de renovatie ervan is o.a. gefinancierd met behulp van een crowdfunding actie waarbij een groot deel werd gefinancierd door 85% van onze eigen klanten.

Branches: 
Drankproducenten
Wijnimporteurs
Drankengroothandel en -distributie