Forse besparingen door papierloos afleveren bij Somers-Hendrikx

Geplaatst op 10 maart 2019 in Mobility.

Eind 2018 werden de eerste pilots gestart met onze add-ons DIN Transport Management en de Proof of Delivery App. Onlangs ging Somers-Hendrikx live met deze nieuwe functionaliteit voor ritplanning en papierloos afleveren bij de klant.

Eigenaar John Somers vertelt over de implementatie en de voordelen voor zijn organisatie.

We zijn tevreden hoe de implementatie verlopen is. Deze verliep vlot, voornamelijk dankzij een goede voorbereiding. De nieuwe manier van werken neemt ons veel werk uit handen doordat we allerlei handelingen in ons logistiek proces nu digitaal in plaats van handmatig uitvoeren. Om een voorbeeld te noemen: voorheen moest de chauffeur papieren met betrekking tot retouremballage invullen en moest de administratie die papieren achteraf verwerken in de orderadministratie. Nu gebeuren deze handelingen stapsgewijs en digitaal terwijl de chauffeur onderweg is. De verwerking van de levering- en retouremballage verloopt vervolgens geautomatiseerd. Ook richting de klant ervaren we voordelen. Onze chauffeurs geven nu bij de aflevering een totaaloverzicht aan de klant. Deze kan papierloos of desgewenst juist wel op papier aangeleverd worden. De klant kan dit overzicht vervolgens ter plekke controleren. Een groot voordeel van het totaaloverzicht is dat het document veel prettiger oogt, doordat alle informatie over geleverde goederen, retouren en retouremballage op één pagina inzichtelijk is in plaats van op verschillende losse papieren.”

Tijdsbesparing, overzicht en nieuwe mogelijkheden

Naast de forse administratieve tijdsbesparing  en meer overzicht voor zichzelf en hun klanten zijn er nog een aantal interessante nieuwe mogelijkheden die de organisatie voordelen biedt.

“We hebben nu de mogelijkheid om interne opmerkingen zoals afleverinstructies voor de chauffeurs bij te voegen of bijvoorbeeld externe opmerkingen van de klant die van belang zijn bij de levering. Tevens heeft de chauffeur de mogelijkheid om opmerkingen en foto’s bij te voegen. Daardoor is de informatie uitwisseling tussen chauffeurs en kantoor een stuk makkelijker geworden en ligt die bovendien vast zodat het voor iedereen inzichtelijk is.“

Proof of Delivery zorgt daarnaast ook voor meer inzicht in het traject dat de chauffeur aflegt.

“Wij krijgen van elke aflevering direct een melding retour. Hierdoor wordt per order bijgewerkt wanneer de chauffeur op welk adres is geweest. Dat geeft ons de mogelijkheid om op kantoor te volgen waar de chauffeur op enig moment in de route zit.”

Op de vraag hoe de chauffeurs de nieuwe werkwijze ervaren is John Somers duidelijk:

“Tegenwoordig hebben de meeste mensen affiniteit met apps op smartphones en tablets. Onze chauffeurs hebben dat uiteraard ook. De nieuwe werkwijze hebben ze dan ook snel opgepikt en dit loopt eigenlijk prima. We hebben geen klachten gehoord.”

Branches: 
Drankengroothandel en -distributie

Din Solutions in Belgie

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis di.

Ga verder