Werkkostenregeling in Microsoft Dynamics NAV

Geplaatst op 11 november 2014 in .

De Werkkostenregeling (WKR) verandert per 1 januari 2015, is uw organisatie hier al klaar voor? Op dit moment kan een werkgever kiezen voor twee methodes om de vergoedingen aan werknemers te administreren. Enerzijds via de werkkostenregeling, anderzijds via vergoedingen en verstrekkingen.

Vanaf 1 januari 2015 vervalt dat keuzerecht en kan er alleen nog gebruik worden gemaakt van de werkkostenregeling. Vergoedingen en verstrekkingen dient u hierdoor per 1 januari anders te registreren in uw administratie ten opzichte van de huidige 29 regels. Dit kan gevolgen hebben voor uw Microsoft Dynamics NAV administratie.

In uw Microsoft Dynamics NAV omgeving wilt u vanaf dat moment onbelaste vergoedingen, die u aan uw werknemers verstrekt, wellicht anders vastleggen. Onbelaste vergoedingen die onder de werkkostenregeling vallen zijn onder andere: fietsen, personeelsfeesten en kerstpakketten. Voor meer informatie over de werkkostenregeling verwijzen wij u naar de Belastingdienst.

De vrije ruimte wordt verlaagd van 1,5 procent naar 1,2 procent van de totale loonsom van een bedrijf.  De daling van de vrije ruimte wordt gecompenseerd door een verruiming van de regels voor verstrekkingen. Verstrekkingen die noodzakelijk zijn voor het uitoefenen van de functie en producten van uw eigen organisatie zijn vrijgesteld. Ook voor een aantal andere goederen bestaan binnen de werkkostenregeling gerichte vrijstellingen.

Vergoedingen die buiten de werkkostenregeling vallen blijven belast met 80 procent. Bepaalde voorzieningen op de werkplek zijn vrijgesteld en hebben daarmee geen invloed op de vrije ruimte.  Een goede aanleiding om uw Microsoft Dynamics NAV administratie eens na te lopen op deze punten.

Op tijd klaar voor de werkkostenregeling

De oplossing om administratief  om te kunnen gaan met de nieuwe werkkostenregeling en het juiste inzicht in Dynamics NAV te krijgen is afhankelijk van uw versie, licentie en inrichting. Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om gebruik te maken van een nieuwe grootboekrekening of te gaan werken met een dimensie. Rapportage kan opgelost worden via een rapportage schema of een rapport in Jet Reports. Maakt u gebruik van de add-ons van Mercash, dan hebben zij ook een oplossing beschikbaar.

DIN Solutions kan u ondersteunen bij de keuze en de inrichting van de voor u meest geschikte oplossing. Met de inzet van een consultant kunnen we u helpen om de juiste oplossing te kiezen en u bij de implementatie daarvan te ondersteunen. Neem hiervoor a.u.b. tijdig contact op met onze support afdeling, telefonisch via 043-6049080 of via email.

Din Solutions in Belgie

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis di.

Ga verder