Froster's specialisme in logistieke dienstverlening in de vriesvers markt, onze oplossing voor Froster

Froster BV

Logistiek platform voor diepvriesproducten

Van kroketten en calamaris tot desembrood en pannenkoeken, zo breed is het scala aan producten dat John Rombouts opslaat in zijn vriescellen bij Froster. Van oorsprong een handelsonderneming, opgericht in de jaren ‘80, is Froster inmiddels uitgegroeid tot een logistiek platform voor diepvriesproducten. Met meer dan 30 jaar ervaring heeft John Rombouts een succesvolle onderneming opgebouwd. Dat zijn visie van totale logistieke ontzorging een succes is blijkt wel uit de enorme groei van het bedrijf. Intussen heeft Froster een omvang van 150 medewerkers en een opslagcapaciteit van bijna 25.000 pallets op 15.000m2 opgebouwd met locaties in Waalwijk, Helmond en Lokeren (BE). Het assortiment is in de loop der jaren flink uitgebreid. Met een eigen vrachtwagenpark van 35 trucks rijdt Froster door heel Nederland en België om retailers, groothandels en foodservice bedrijven te beleveren. Met DIN Food en het Warehouse Management Systeem van Vanboxtel als sterke automatiseringsbasis. Froster maakte in 2001 al de overstap van Exact naar Microsoft Dynamics.

John Rombouts, Directeur

“We merkten dat we met onze groei ook nieuwe functionaliteit nodig hadden om de bedrijfsprocessen goed te ondersteunen. Naar aanleiding van die vraag zijn we een uitgebreid onderzoek gestart waarbij uiteindelijk de keuze op Microsoft Dynamics is gevallen. Qua software vereisten richtten we ons toen nog enkel op goede inkoop- en verkoopondersteuning van onze handelsactiviteiten. Denk hierbij aan artikeladministratie, debiteuren / crediteuren. Destijds was voor de logistiek een pakbon voldoende, met die bon gingen we door het magazijn.”

“Lange tijd hebben we iemand in dienst gehad die zelf programmeerde. Echter gaandeweg kwamen er steeds meer vereisten waardoor het risico om dit in eigen beheer te houden te groot werd. Toen de ondersteuning van onze voormalige partner niet meer aan onze verwachtingen voldeed, zijn we in contact gekomen met andere in Food gespecialiseerde automatiseerders waarbij we de beste klik hadden met DIN Solutions. Eerst was dat enkel voor de licenties en het onderhouden van de bestaande omgeving, daarna zijn we ook bij de vernieuwing overgegaan op DIN.”

Koppeling met Warehouse Management Systeem (WMS)

“Onze ambitie als logistiek platform heeft ons uiteindelijk doen besluiten om de commercie los te trekken van de logistiek. In 2017 hebben we een herimplementatie van Dynamics NAV gedaan gebaseerd op DIN Food met de focus op onze logistieke processen. In eerste instantie dachten we dat dit een zware opgave zou worden omdat we dat met onze eigen mensen hebben begeleid. Gelukkig ging dit buitengewoon goed en hebben we slechts te maken gehad met enkele issues na de livegang. Die waren binnen een week verholpen. Tegelijkertijd hebben we flink geïnvesteerd in de automatisering van onze logistieke diensten voor derden, waaronder de aanschaf van een WMS systeem van Vanboxtel. Dit hebben we gekoppeld met DIN Food, ons ERP systeem.” Voorraadposities en artikelen moeten in WMS en ERP hetzelfde zijn. Met de grote hoeveelheid logistieke en financiële transacties ligt daar altijd de uitdaging om dat goed op elkaar aan te laten sluiten. DIN Food is daarnaast de basis voor onze boekhouding en onze rol als factormaatschappij."

Boordcomputers in vrachtwagens

“Dit jaar hebben we het transport verder geoptimaliseerd door boordcomputers met GPS verbindingen aan te schaffen. Doel is om de geplande routes door te schieten naar de boordcomputers en chauffeurs de mogelijkheid te geven om vrachtbrieven vanuit hun cabine naar het hoofdkantoor te sturen. Bovendien gaat de communicatie via berichtenverkeer vlotter en zijn de rijtijden en rusttijden allemaal vooraf vastgelegd en geborgd. Hiermee hebben we veel handmatige handelingen versoepeld en gedigitaliseerd. Daarnaast hebben we ook de temperatuurregistratie geborgd, uiteraard heel belangrijk omwille van de voedselveiligheid en kwaliteit.”

Data management

“Eén van de diensten die wij onze klanten aanbieden is de ontzorging op het vlak van data management. Denk hierbij aan datapools voor het delen van artikelgegevens. Hierin ligt wel een steeds grotere uitdaging omdat het aantal aanbieders in dit soort systemen toeneemt. Voorheen had je enkel GS1. Daar zijn er de laatste jaren een flink aantal bijgekomen waaronder PS in Foodservice, PriceOne, SIM, PIM en Adam. Reden hiervoor is dat retailers vrije keuze hebben in welk systeem ze gebruiken voor het delen van product informatie. Dit onderhoud is heel arbeidsintensief en proberen we daar waar mogelijk te koppelen aan ons ERP en WMS systeem.”

Wat is er in de markt veranderd in de afgelopen 10 jaar?

“De vriesvers markt is enorm gegroeid in capaciteit en volume met een duidelijke trend in assortimentsverbreding. Daarbij is er bijna niet geïnvesteerd in diepvriescapaciteit; opslag en logistiek wordt steeds meer geoutsourced. Zo verwijzen supermarkten kleinere toeleveranciers steeds vaker door naar een logistiek dienstverlener zoals Froster. Deze kleinere ondernemingen sluiten dan zelf een contract af met Froster en kiezen hun dienstenpakket waarbij ze gebruik kunnen maken van onze mogelijkheden op het gebied van o.a. EDI, facturatie, verpakken en transport. Op deze manier heeft de Retail veel meer grip op de zorgvuldigheid van het proces.”

“Daarnaast kennen de start-ups het traditionele groothandelsmodel eigenlijk niet meer. Zij beginnen meestal al gelijk vanuit een online gedachte. Wanneer dat succesvol begint te groeien, dan komen  de eerste uitdagingen. Ze gaan op zoek naar andere distributiemodellen waaronder het traditionele groothandelsmodel om producten bij de eindgebruiker te krijgen. Onze kracht is om met ons volledige dienstenpakket én netwerk hen op weg te helpen om succesvol te kunnen groeien.”

“Bovendien merken we dat de vegetarische markt heel erg hard gaat en het segment biologisch ook een steeds groter deel van onze opslag inneemt. Ook de kwaliteitseisen voor het verkrijgen en behouden van certificeringen worden strenger. De controles zijn frequenter en de eisen nemen toe.  Doordat wij o.a. de kwaliteitscertificaten BRC, SKAL, IFS en Beter Leven voeren kunnen wij ook op dat vlak onze klanten ontzorgen.”

“Het omschakelen van handelsonderneming naar logistiek platform was een flinke stap. In feite gingen we naar een heel ander businessmodel. Om daar het juiste inzicht en grip op te krijgen maken we nu veel meer gebruik van de financiële functionaliteit binnen DIN Food. Zo kunnen we zowel directe als indirecte kosten toewijzen aan klanten. Daar sturen wij inmiddels ook heel actief op.”

Froster 2.0 – de toekomst

“Als je naar de markt kijkt dan zie je een bundeling van partijen zowel aan groothandelskant als aan fabrikantenkant en Retail. Deze partijen worden steeds groter en dat zijn zaken waarin je mee moet. Een vriescel bouwen voor 50.000 pallets lijkt veel, maar uiteindelijk doe je gewoon niet meer mee als je dat niet doet. Als wij serieus een partij willen zijn voor deze grote spelers dan moeten wij naar minimaal 50.000 pallets hier in Nederland. Dat is voor ons ook wel het maximum, omdat we in ons model efficiënt, maar ook flexibel, willen blijven werken. Met heftrucks en handjes en slimme koppen.”

Het ontwikkelplan voor Froster 2.0 ligt klaar met een verdrievoudiging van de huidige opslagruimte. John licht toe: ”Onze ambitie is een groei naar 75.000 pallets aan opslagcapaciteit, 50.000 in Waalwijk – nieuwbouw – en 25.000 in België. We willen één logistieke oplossing bieden voor de hele Benelux. Voor de inrichting en ondersteuning van deze groei zijn we met onze automatisering op de juiste koers: DIN Food en WMS kunnen deze groei aan. Het is alleen een kwestie van apparatuur uitbreiden, zoals meer scanners en wifi punten om draadloos werken (via o.a. voice picking) te ondersteunen. De basis staat nu echt heel erg goed. Wat ons nog beperkt is de ruimte. We weten dat de markt voor vriesvers kraakt door krapte. Hierin hebben wij als Froster ook een unieke positie: specialisme als het gaat om kennis en kunde rondom food gecombineerd met opslag en het logistieke proces.”

Met automatisering up-to-date blijven

“Binnen ERP willen we up-to-date blijven. Denk hierbij aan het meegaan met de ontwikkelingen van Dynamics 365. Dankzij de DIN Life Cycle Service (LCS) is de vorige overstap heel soepel en naar tevredenheid verlopen. De echte grote stappen hebben we dus sinds de implementatie in 2017 achter de rug. Dankzij het LCS model hoeven we nu maar kleine stapjes te maken om met de laatste technieken te kunnen werken.”

“Daarnaast gaan we intensiever gebruik maken van Jet Reports en Jet Analytics onder andere voor onze dienstenfacturatie. Voor deze facturatie doen wij nu nog veel handmatige administratieve handelingen welke we willen gaan automatiseren. Zo zullen de factuurregels voor verschillende diensten zoals orderpicking, in- en uitslag, transport, en voorfinanciering vanuit Jet Reports automatisch worden ingelezen in ERP, zodat we de handmatige werkzaamheden tot een minimum kunnen beperken.”

Over DIN als branchepartner

“We zijn tevreden over DIN Solutions als branchepartner. Als het even wat moeizamer gaat, blijven we goed met elkaar communiceren. Die wil om te blijven communiceren, dat is wel belangrijk. Je voelt dat je erg afhankelijk van je software leverancier bent en het is soms lastig om dat om te rekenen naar je business model. Ik heb soms wel eens twijfels bij keuzes gehad, maar wanneer doe je het goed? Het mooie van de stappen die we hebben gezet door flink te investeren in onze automatisering, is dat we nu door verdere verbetering van onze processen en kwaliteit iedereen goed kunnen bedienen. En we hebben daarmee de juiste partners om dat ook in de toekomst op gebied van automatisering goed te kunnen ondersteunen.”

Laat Froster 2.0 maar komen!