Mexma Food BV

Productie van tortilla’s dat is de passie van Mexma Food. Vanuit haar centraal in de Benelux gelegen productie locatie in Kerkrade heeft de fabrikant in de afgelopen jaren een prominente plek op de Europese markt weten te veroveren. Dit succes bracht de nodige uitdagingen met zich mee vooral op het gebied van de ondersteuning van de verschillende bedrijfsprocessen met slimme IT oplossingen. Manager Finance & Control Robert Krottjé nam ons met een rondleiding mee in de wereld van Mexma en deelt zijn ervaringen op het gebied van automatisering.

Robert Krottjé RA, Manager Finance & Control

“Mexma heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. Waar we begonnen als kleine lokale tortillafabriek, zijn we inmiddels uitgegroeid tot een serieuze producent op de Europese tortillamarkt. Daarnaast blijft onze groei onverminderd hard: voor 2019 mikken we op een groei van 30%. Deze groei is mede te danken aan de professionaliseringsslagen die we hebben kunnen maken. Hierbij is gekeken naar organisatiestructuur, skills en automatisering. Onze trots is toch wel onze nieuwe state-of-the-art productielijn welke we afgelopen jaar hebben geopend. Hiermee zijn we in staat onze verwachte groei van de komende jaren te realiseren.”

Internationale groei in verkoop en distributie

De distributie gaat inmiddels ver over de grenzen van de Benelux heen. Ook in landen als Groot-Brittannië, Portugal, Scandinavië en zelfs in Koeweit is er toenemende vraag naar de veelzijdige tortilla. Hierdoor zijn de uitdagingen voor Mexma op het gebied van on-time inkoop, productie en distributie enorm groot.

“Als bedrijf willen we blijven groeien. Dat doen we enerzijds door focus op productontwikkeling samen met bestaande klanten en anderzijds door verkoop van ons bestaande productaanbod aan nieuwe retailers. Daarnaast zetten we continu in op de zoektocht naar nieuwe markten. We mogen grote retailers als Jumbo en Albert Heijn, maar ook het Duitse Rewe en Aldi tot ons klantenbestand rekenen. Met ons eigen merk Itza liggen we met succes bij de Action in de schappen.”

“Als we kijken naar marktontwikkelingen dan zijn er een aantal zaken waarop we ons de komende jaren gaan focussen. De grootste uitdaging is het ontwikkelen van een conserveermiddelvrije tortilla met dezelfde houdbaarheid als onze huidige producten.  Ook zien we een toenemende  vraag naar varianten op de normale tortilla. Denk hierbij aan de groentetortilla of smaakvariaties. Tenslotte komt er steeds meer focus op duurzaamheid. Met hersluitbare of kleinere verpakkingen. Zo kunnen we verspilling tegen gaan en zijn we in staat een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving.”

Centrale borging van alle relevante data met DIN Food

Door de hiervoor genoemde groei en de daarbij behorende toename van het aantal klanten is er een steeds strakkere grip op de inkoop, productie, voorraad en distributie nodig. Daarin speelt IT een centrale rol.

“Om te kunnen groeien moeten we meer van onze mensen, machines en IT gaan vragen. Met de inzet van de nieuwe versie van DIN Food hebben we naast betere ondersteuning van processen vooral ingezet op het beter en efficiënter gebruik maken van de aanwezige data. Dat is onder andere goed gelukt op het gebied van productieplanning en ook in onze management rapportages hebben we via Jet Reports grote slagen gemaakt. Denk hierbij aan voorraadstatistieken, omloopsnelheden en alle gewenste vormen van omzetstatistieken en analyses, op klantniveau, per product, per recept etc.”

De upgrade naar een nieuwe DIN Food omgeving, in het kader van de DIN Life Cycle Service, verliep vrij soepel en zonder grote weerstand. “Wij zijn erg tevreden over de nieuwe versie. Er zit alles in wat wij als voedingsmiddelenfabrikant nodig hebben inclusief specifieke aspecten zoals EDI met onze retailers en traceerbaarheid. De informatiebehoefte neemt nog steeds sterk toe. We willen meer meten en daarop kunnen anticiperen. Zelf ben ik bezig om het gehele KPI dashboard opnieuw vorm te geven. Ook dat doe ik op basis van Jet Reports. De rapportages zijn live en actueel zodat we weten waarop we  sturen. Dat is het mooie aan DIN Food, het faciliteert de groei en alle mogelijke data kan centraal worden geborgd binnen het systeem.”

Toekomstige plannen

“Voor de professionaliseringslag werd DIN Food vooral gebruikt om de administratieve kant van de processen te ondersteunen. Nu gebruiken we het ook actief voor het genereren van plannings- en stuurinformatie.”

“Maar het einde is nog niet in zicht, er zijn nog diverse functionele domeinen die wij nog beperkt of niet gebruiken. We hebben dan ook nog allerlei plannen zoals forecasting en verdere digitalisering van de werkvloer.  Het doel: effectiever en efficiënter werken en eliminatie van alle papierstromen om daarmee realtime inzicht te krijgen in wat er gebeurt op de werkvloer. Daarnaast bekijken we momenteel ook de mogelijkheden voor uitbreiding van de  scanoplossing in het magazijn.”

Partnership met DIN

De implementatie van de nieuwe versie van DIN Food is soepel en met een goede onderlinge samenwerking tussen DIN Solutions en Mexma verlopen. “Wat ik erg sterk aan DIN als partner vind zijn de User Groups Food en Dranken. DIN maakt proactief gebruik van onze input in de vorm van behoeften en verbetervoorstellen. Dat is goed terug te zien in de roadmap. Groot voordeel is dat we daardoor als klant een oplossing niet meer alleen hoeven te bedenken, DIN komt met suggesties en samen met andere klanten worden op die manier nieuwe wensen van idee tot oplossing gebracht.”

Mexma ervaart duidelijk de voordelen van de DIN Life Cycle Service waarbij ieder jaar de overstap op een actuele versie gegarandeerd is. “Zeker met al onze toekomstige uitdagingen is het cruciaal dat we bij blijven en daardoor gebruik kunnen maken van nieuwe ontwikkelingen op het vlak van functionaliteit en technologie.”

In het kader van groei en ambities heeft Mexma een sterke IT partner nodig. “Ik ben er absoluut van overtuigd dat DIN die rol kan zal invullen. Gezamenlijk zetten we in op nieuwe ontwikkelingen en bepalen we in overleg de agenda om onze groei op de juiste manier te ondersteunen.”

Vragen? Maak kennis met John Janssen, Uw sparringpartner binnen de Foodsector.