Wine & Spirits onafhankelijk importeur van hoogwaardige wijnen en gedistilleerd zet grote stap in digitale transformatie met DIN Dranken

Wine & Spirits

Sinds 1991 onafhankelijk importeur van hoogwaardige wijnen en gedistilleerd

Wine & Spirits is één van de oudste klanten van DIN Solutions. Als groeiende wijnimporteur en merkenbouwer van Flugel, Ursus Vodka en Bullit Energie Drank startte het bedrijf in 1999 al met DIN Dranken voor de ondersteuning van haar bedrijfsprocessen. Wine & Spirits is sinds 1991 opgericht en opgebouwd door Ton Verbraeken en Winston en Chantal van Eijkelenborg. Sinds 2010 staat Winston Eijkelenborg samen met Damiano Piacenza en Menno Lieuwens als directie aan het roer en ligt de focus op kwalitatieve wijnen en gedistilleerd. Anno 2020 is Wine & Spirits onderdeel van een succesvolle groep bedrijven. Grote gemene deler is de liefde voor Italië, Slow Wine & Slow Food met ambachtelijk geproduceerde producten. Hun ambitie: gaan voor hèt kwalitatieve assortiment in Nederland, top of mind zijn bij de relevante doelgroep en streven naar een landelijke dekking van hun merken.

 

Met de verhuizing in november naar een prachtige locatie het Sluiswachtershuis in Scheveningen beginnen ze aan een nieuw hoofdstuk en zal het lekker eten en drinken op locatie of thuis nog beter tot zijn recht komen met de komst van het nieuwe blurring concept in food en drinks. Welke rol DIN Dranken speelt in deze ambities licht directeur Winston van Eijkelenborg toe in zijn digitale reis door het drankenlandschap.

Winston van Eijkelenborg, Algemeen Directeur

Winston is een echte oude rot in het vak. Al vanaf zijn 18e is hij actief in de drankenbranche en heeft Wine & Spirits op de kaart gezet als serieus wijn & gedistilleerd import bedrijf dat gericht is op B2B handel. Momenteel bestaat de groep daarnaast uit Jacobus Toet die zich specialiseert op kaviaar, zalm en relatiegeschenken. En ook Gastrovino is onderdeel van de groep die voor de aangesloten participanten - 27 ondernemers - de exclusieve import verzorgt van ambachtelijke wijnen. Op het gebied van food wordt samengewerkt met onder andere Home of Italy: de organisatie voor de B2C horeca & retail zaken: Ristorante La LiguriaGastrovino La Liguria Leidschendam & Gastrovino La Liguria Scheveningen en drie Burrata restaurants.

Winston: “De samenwerking heeft als uitgangspunt dat we ondernemers zijn voor ondernemers in de eet & drink branche voor zowel de horeca als voor thuis verbruik. Daarin vertalen we merken én we vertalen het ambacht van producenten uit de gehele wereld naar de Nederlandse markt. Ons doel is om een lange termijn relatie op te bouwen met onze klanten, maar daarnaast ook voor onze producenten en leveranciers toegevoegde waarde te creëren als sparringpartners. We geloven in kwalitatief genieten, ondernemen met een persoonlijke touch en richten ons op merken en mensen die bij ons passen qua denk & levenswijze.”

“Met Wine & Spirits beleveren wij slijterijen, wijnhandels, delicatessen en kaasspeciaalzaken en zitten we iets hoger in het segment. Echter 70% van onze core business bestaat uit het leveren aan horecazaken. Hierbij ontzorgen wij ondernemers met het invullen van de wijn- of cocktailkaart. Bezorgen doen we niet rechtstreeks, voor de distributie maken we gebruik van drankenpartners. Dit zijn vaak familiaire totaaldrankenhandels die fullservice aanbieden zeven dagen per week. Daarbij kijken we bewust naar het klantgemak. Een horecazaak kan voor onze wijnkaart terecht bij een drankenpartner en tegelijkertijd ook zijn bier, frisdrank, water mee bestellen. Op deze manier bieden wij ze een one-stop-shop en fullservice levering.”

Impact van corona op de business

De corona crisis heeft gezorgd voor een kentering in de food & drankenmarkt. “De consument bereiken is met de sluiting van de horeca natuurlijk een stuk lastiger geworden en dat zien we ook in de afzet. Maar dat betekent niet dat onze business helemaal gekelderd is. Wij leveren ook aan een aantal online klanten waaronder Vivino, Bovino en Grandcruwijnen. Dit zijn succesvolle wijnwebshops die tevens waarde toevoegen aan de verkoop met slimme e-marketing. Deze webshops kunnen ons precies vertellen waar de behoeften van hun klantenbestand ligt. Daarnaast kunnen ze ook snel en servicegericht leveren. Zo maken we wijnen die goed verkocht worden in de horeca ook bereikbaar en verkrijgbaar voor de consument voor thuisgebruik.

We komen uit een best conservatieve branche, de wijnimport, en wat we de laatste tijd geleerd hebben is dat transparant zijn in communicatie en het transparant delen van informatie van groot belang is. Het hebben van een online afzetkanaal en de acceptatie van online boodschappen doen is met corona in een sneltreinvaart geraakt. Als een deel van je kanaal wegvalt zul je op een andere manier je afnemers moeten bereiken. Zo zijn we heel blij dat we zijn gaan ondernemen met Gastrovino, want dat is naast de horeca ook een route naar de consument. Daardoor hebben we overlevingskansen in zo’n niet te plannen crisis.

Digitaal naar een hogere versnelling

De crisis heeft onze kijk op het digitale stuk echter zodanig veranderd waardoor alles in een hogere versnelling is gegaan. De plannen voor verdere digitalisering lagen zeker al op de plank. Door corona hebben we veel zaken moeten laten en kosten gesneden, denk hierbij aan overzichtsproeverijen, reizen. Maar wat we niet gelaten hebben is onze keuze voor verdere digitalisering.”

“Ook dat brengt kosten met zich mee, maar we willen heel sterk uit de corona tijd komen, waarin we dadelijk geautomatiseerd en digitaal klaarstaan voor de toekomst. Het enige cadeau wat corona ons daarin heeft gegeven is meer tijd, meer focus en dat is wat we nu benutten. Het wordt nu ook volledig omarmd, we gaan vol voor automatisering, digitalisering en efficiency. We zien dat als een echte noodzaak en daar willen we naartoe. Als één van de eerste wijnimporteurs die gingen werken met DIN Dranken en één van de laatste die over gaan naar de nieuwe versie op 365 Business Central. We gaan een enorme sprong maken wat ook wel past binnen alle ontwikkelingen en activiteiten die we nu aan het ontplooien zijn.”

Zorgen voor een groot draagvlak binnen de organisatie 

De upgrade naar de nieuwe DIN Dranken versie pakt Wine & Spirits met beide handen aan. Winston: “We hebben gezorgd voor een groot draagvlak binnen de organisatie door zoveel mogelijk mensen van diverse afdelingen erbij te betrekken. We hebben een key user groep uit het vaste team samengesteld. Hierin zitten inkoop en logistiek, administratie, operationeel directeur (commercieel) en ikzelf als projectleider. We hebben een deadline van 1 maart 2021 voor livegang. Het project zal veel druk leggen op onze organisatie. Met die reden hebben we daarnaast een interim specialist ingehuurd voor vijf maanden die thuis is in finance, IT en procesveranderingen om ons daarin te begeleiden.”

“We gaan een flink aantal efficiency slagen op gebied van automatisering maken. Iets waar we bewust voor gekozen hebben. Dat betekent verandering in de manier van werken op o.a. de afdelingen inkoop, verkoop en onze administratie. Ik kijk er enorm naar uit, want het zal een enorme bedrijfsverandering teweeg brengen. We starten het project met ERP en zorgen dat we met onze 15 mensen de basis goed neerzetten in DIN Dranken voor Dynamics 365 Business Central. Vervolgens zullen we processen als de B2B bestelsite, EDI, Easy PDF en automatische inkoopfactuurverwerking aanpakken.”

Het familiegevoel bij DIN

“Contact met DIN heb ik altijd als heel fijn ervaren, zeer familiair. Dat heeft veel overeenkomsten met de handel die wij doen en dat is toch people business. De personen die achter het bedrijf staan vinden we heel belangrijk. Ze zijn professioneel, verstaan hun vak goed en zorgen ervoor dat wij up-to-date blijven. Ook medewerkers die we jaren geleden voor het eerst troffen als klant zien we nu weer terug in het upgrade traject. Het is mooi om te zien dat je elkaar na zoveel jaren trouw blijft. Het schept een band, een stukje loyaliteit. Dat zijn precies de kernwaarden die bij ons passen en waar we de laatste weken in zitten: loyaal, ondernemend, daadkrachtig, innovatief en heel belangrijk plezier. Ik moet toegeven dat we in dit proces toch ook wel links en rechts hebben gekeken, maar het voelde toch het meest vertrouwd bij DIN. En als ik kijk naar Microsoft en Dynamics, de lange historie met DIN, dan valt dat allemaal als puzzelstukjes in elkaar. De beste combinatie wat bij ons past, voor nu en in de toekomst.”

Zelf het voortouw nemen

“Ik neem in dit project de rol als projectleider. Dat is een bewuste keuze waarbij ik graag mijn enthousiasme met de anderen deel, een ambitie uitstraal en met elkaar afspreek welk einddoel we willen behalen. Die reis is net begonnen.”

“Het project is opgedeeld in twee fases. Nu kijken we met name naar wat doen we nu en hoe brengen we het onder in de nieuwe oplossing? De uitdaging wordt om alle BV’s onder te brengen in één ERP systeem en dat alle data hierin gecentraliseerd wordt.”

“Wij verwachten van DIN dat ze onze adviseur en volledige servicepartner zijn als het gaat om automatisering en digitalisering. Dus op vlak van finance, maar ook op marketing & sales. Dat we elkaar scherp houden op gebied van ontwikkelingen, up-to-date blijven en zorgen dat we daar vooruitstrevend in kunnen zijn.”

Next step customer engagement

Naast het vernieuwen van de huidige DIN Dranken omgeving heeft Wine & Spirits ook hogere doelen gesteld op het gebied van customer engagement. “We zijn vertaler van een merk en vertaler van het ambachtelijke product van de wijnboer of de distilleerderij. Daardoor is het onze verantwoordelijkheid om het product op een professionele manier in de Nederlandse markt te vermarkten. Onze ambitie is een landelijke dekking met de juiste vertegenwoordigers en distributiepartners. Een partner zijn voor zowel de producenten als de ondernemers in de Nederlandse markt en hen meenemen in een stukje storytelling naar de eindklant. Een voorbeeld daarin is het exclusief merk Miraval, onze aanpak om dit product op de markt te brengen was erg succesvol.”

“Op dat vlak hebben we vervolgambities als het gaat om CRM: wie is je klant, waar staat het product, in wat voor categorie, wat voor soort horeca. Daar willen we op termijn meer de diepte in zodat we nog beter inzicht krijgen in hoe we er voor staan per locatie, per merk en beslissingen kunnen nemen over waar we bijvoorbeeld makkelijk line extensions kunnen toevoegen. Meten is weten, meer segmenteren en verfijnen zodat je in de toekomst weet op welke manier je een nieuw product succesvol bij je doelgroep onder de aandacht kunt brengen. Dat willen we met CRM gaan bewerkstelligen gecombineerd met goede e-marketing. We gaan dit proces niet overhaast doen. Eerst implementeren we DIN Dranken voor Dynamics 365 Business Central, dat vormt de basis om structuur te geven aan het geheel.”