Wijnjaren zijn voor wijnhandelaren en retailers van groot belang. Iedere wijnconnaisseur weet immers dat het wijnjaar misschien wel het meest zegt over de kwaliteit van een specifieke wijn. Toch zorgen de registratie, het transport en de distributie van wijnen uit verschillende jaren vaak voor onnodig veel werk. Wijnen van een andere jaargang krijgen een nieuw artikelnummer. Het gevolg is een wildgroei aan gegevens. De registratie van wijnjaren moet en kan vele malen beter en gemakkelijker. Maar hoe? Een tijd- én kostenbesparende oplossing is voorhanden.

Op 31 oktober verwelkomen we bijna 50 food- en drankenbedrijven in de Keuken Van Leer in Oisterwijk. De 7e editie van het DIN Food & Beverage Event vindt plaats. Gerenommeerde sprekers geven hun visie op de toekomst van food en dranken aan de hand van drie pijlers Retail, Technologie en de Consument. Meester-patissier en boulanger Robèrt van Beckhoven voegt daar in zijn thuishaven zijn visie op het Ambacht aan toe.

Verandering is noodzakelijk

Wanneer is oorsprongs- en herkomstvermelding verplicht op het etiket en wat zullen de regels gaan zijn vanaf april 2020? In het kader van “weten wat er bij je klanten speelt” heeft DIN op 19 november 2019 deelgenomen aan de kennissessie van KTBA “Land van herkomst op je etiket, reis je mee?” Tijdens deze sessie werd met name ingegaan op de “uitvoeringsverordening (EU) 2018/775 tot vaststelling van voorschriften voor de toepassing van artikel 26, lid 3, van verordening (EU) nr. 1169/2011”.

Als Marketeer lees ik enorm veel artikelen over trends en ontwikkelingen in de Food & Beverage markt. Met zo’n overvloed aan online en offline informatiebronnen waar je uit kunt putten is het vaak een hele uitdaging om uit te zoeken wat nou daadwerkelijk ook relevant is voor onze doelgroep. Zo brachten we onlangs een bezoek aan het Food Inspiration Trendsummit. Een nieuw toonaangevend event voor de Food & Beverage sector waar in één dag trends, insights en succesvolle strategieën zijn samengebracht.

Door Anneke Ammerlaan - Keynote spreker DIN Food & Beverage event

In Londen is The People’s Supermarket (een supermarkt waarvan de consumenten de aandeelhouders zijn) met behulp van experts omgebouwd tot de eerste ‘gezonde supermarkt’.  In de technologiewereld gaat het de komende jaren om ‘permissible’. Op het eerste gezicht lijken deze twee niets met elkaar te maken hebben. Niets is minder waar.

Niets is zo veranderlijk als de foodbranche. Klanteisen of wetgeving veranderen in hoog tempo met als gevolg dat u als voedingsmiddelenproducent steeds opnieuw aan de slag moet om compliant te blijven. De praktijk wijst uit dat dit vaak resulteert in de aanschaf van “weer een nieuw tooltje”.

Door Guus Krabbenborg - Keynote spreker DIN Food & Beverage event

Om consumenten te ondersteunen in het maken van een bewuste voedselkeuze, is het van belang transparant te communiceren over informatie in voedingsmiddelen en dranken. Door de toenemende aandacht voor gezondheid, veiligheid, herkomst en milieu zijn de regels rondom verstrekking van voedselinformatie de laatste jaren strenger geworden. Zo heeft de Europese Commissie onlangs aangekondigd dat de wet Voedselinformatie (Europese Verordening 1169/2011) aangescherpt zal worden.

Wie voedingsmiddelen produceert weet dat hier een arbeidsintensief registratie- en administratieproces bij komt kijken. Productiebedrijven hebben naast het produceren alleen al op de werkvloer te maken met ontvangsten, recepturen, machine-voorbereidingen, het inpakken, de opslag en het interne transport. En dit alles met in achtneming van strenge kwaliteits- en veiligheidseisen. Een arbeidsintensief en foutgevoelig proces.

Larco Foods B.V. is een zelfstandig bedrijf, opgericht in 1937 als handelsonderneming in pluimvee. Inmiddels is Larco uitgegroeid tot een modern productiebedrijf, gespecialiseerd in het ambachtelijk bereiden en conserveren (steriliseren) van bouillons, fonds, soepen, sauzen, ragouts en vleesproducten.