De drankensector is een grillige markt. Marges staan onder druk en de corona crisis  heeft een flink gat geslagen in de volumes naar het horeca kanaal. Daarentegen groeide de afzet naar retail en slijters bovengemiddeld omdat de consument meer thuis is gebleven en daar zichzelf trakteerde op mooie dranken. De wet- en regelgeving verscherpt, eisen van inkopers veranderen, er zijn veel innovaties op concept- en productgebied en er is online trends zetten versterkt door. Kortom: veel veranderingen, in een steeds hoger tempo.

De voedselproductie, -verwerking en -handel heeft nogal wat veranderingen te verduren. De vraag bij de off-trade bedrijven (retail en speciaalzaken) stijgt, terwijl leveringen aan de on-trade bedrijven (horeca en toeleveranciers) op dit moment moeilijke tijden kent. Kortom, een grillige markt, die nog eens extra onder spanning staat door tal van wet- en regelgevingen en strak toezicht op voedselveiligheid.

Het veganisme bestaat al een tijdje, maar nog nooit is deze levensstijl zo populair geweest als nu. Er leven naar schatting meer dan 170.000 veganisten in Nederland. In 2018 stond dat aantal op 100.000, een groei van 70% in twee jaar tijd! Naast dat deze markt de afgelopen jaren grote scharen nieuwe volgers heeft gekregen, ontwikkelt deze zich in een razendsnel tempo dankzij innovatie op gebied van plantaardig eten. Dat zagen we ook tijdens ons bezoek aan de Horecava in januari. Opvallend was het Veggie & Vegan plein waar talrijke ondernemers hun veganistische producten presenteerden.

Wijnjaren zijn voor wijnhandelaren en retailers van groot belang. Iedere wijnconnaisseur weet immers dat het wijnjaar misschien wel het meest zegt over de kwaliteit van een specifieke wijn. Toch zorgen de registratie, het transport en de distributie van wijnen uit verschillende jaren vaak voor onnodig veel werk. Wijnen van een andere jaargang krijgen een nieuw artikelnummer. Het gevolg is een wildgroei aan gegevens. De registratie van wijnjaren moet en kan vele malen beter en gemakkelijker. Maar hoe? Een tijd- én kostenbesparende oplossing is voorhanden.

Op 31 oktober verwelkomen we bijna 50 food- en drankenbedrijven in de Keuken Van Leer in Oisterwijk. De 7e editie van het DIN Food & Beverage Event vindt plaats. Gerenommeerde sprekers geven hun visie op de toekomst van food en dranken aan de hand van drie pijlers Retail, Technologie en de Consument. Meester-patissier en boulanger Robèrt van Beckhoven voegt daar in zijn thuishaven zijn visie op het Ambacht aan toe.

Verandering is noodzakelijk

Wanneer is oorsprongs- en herkomstvermelding verplicht op het etiket en wat zullen de regels gaan zijn vanaf april 2020? In het kader van “weten wat er bij je klanten speelt” heeft DIN op 19 november 2019 deelgenomen aan de kennissessie van KTBA “Land van herkomst op je etiket, reis je mee?” Tijdens deze sessie werd met name ingegaan op de “uitvoeringsverordening (EU) 2018/775 tot vaststelling van voorschriften voor de toepassing van artikel 26, lid 3, van verordening (EU) nr. 1169/2011”.

Als Marketeer lees ik enorm veel artikelen over trends en ontwikkelingen in de Food & Beverage markt. Met zo’n overvloed aan online en offline informatiebronnen waar je uit kunt putten is het vaak een hele uitdaging om uit te zoeken wat nou daadwerkelijk ook relevant is voor onze doelgroep. Zo brachten we onlangs een bezoek aan het Food Inspiration Trendsummit. Een nieuw toonaangevend event voor de Food & Beverage sector waar in één dag trends, insights en succesvolle strategieën zijn samengebracht.

Door Anneke Ammerlaan - Keynote spreker DIN Food & Beverage event

In Londen is The People’s Supermarket (een supermarkt waarvan de consumenten de aandeelhouders zijn) met behulp van experts omgebouwd tot de eerste ‘gezonde supermarkt’.  In de technologiewereld gaat het de komende jaren om ‘permissible’. Op het eerste gezicht lijken deze twee niets met elkaar te maken hebben. Niets is minder waar.

Niets is zo veranderlijk als de foodbranche. Klanteisen of wetgeving veranderen in hoog tempo met als gevolg dat u als voedingsmiddelenproducent steeds opnieuw aan de slag moet om compliant te blijven. De praktijk wijst uit dat dit vaak resulteert in de aanschaf van “weer een nieuw tooltje”.