Fusies en overnames in de voedsel- en drankenindustrie

Geplaatst op 24 juni 2021 in Blog.

In een industrie die zo enorm en dynamisch is als de voedsel- en drankenindustrie, is het logisch dat sommige bedrijven fusies en overnames zien als een middel voor groei. Zelfs tijdens de pandemie vonden er in 2020 verschillende grote deals plaats, waaronder Pepsi's aankoop van Rockstar Energy ter waarde van $3,85 miljard - en er is geen reden om aan te nemen dat de deals zullen vertragen naarmate organisaties blijven vechten voor een sterke positie in de drukke, concurrerende markt.

Wat moet je weten over fusies en overnames (M&A) als food & beverage professional? Ten eerste zien we een interessant patroon, omdat kleinere bedrijven zich aan de ene kant focussen op het creëren van hun eigen ruimte in de markt, en grote spelers in de sector aan de andere kant spraakmakende aankopen doen.

Er zijn niet veel bedrijven die tussen die twee uitersten vallen, en dat komt omdat naarmate voedsel- en drankorganisaties verder groeien dan hun beginfase, het management de neiging heeft om ofwel met winst te verkopen of een ander bedrijf van vergelijkbare grootte over te nemen en daardoor naar een hoger niveau te groeien.

Waar je bedrijf zich in dit ecosysteem bevindt, zal invloed hebben op hoe je fusies en overnames benadert. En zelfs als je bedrijf geen onmiddellijke plannen heeft om op deze manier uit te breiden, is het verstandig om verschillende opkomende trends op dit gebied in de gaten te houden, zodat je voorbereid blijft terwijl de industrie zich in de toekomst blijft ontwikkelen.

Recente ontwikkelingen in M&A

Misschien wel de meest voor de hand liggende trend in M&A voor voedingsmiddelen en dranken is dat de daling van de transacties in het tweede kwartaal van 2020 snel werd omgekeerd, met meer dan 130 deals die in de tweede helft van het jaar werden gesloten. Toen er een "nieuw normaal" begon te ontstaan en vaccins langzaam begonnen uit te rollen, werden bedrijven duidelijk steeds meer bereid om de trekker over te halen bij grote overnames.

Hoewel strategische kopers - in dit geval grotere voedsel- en drankenbedrijven die kleinere organisaties kopen die in hun bedrijfsplannen kunnen worden opgenomen - nog steeds de meest voorkomende kopers zijn, waren financiële kopers nog steeds verantwoordelijk voor 17% van de fusies en overnames in de branche. Private equity-kopers die bedrijven willen kopen en als investeringen willen houden, zijn dus nog steeds actief op de markt, zelfs als ze niet betrokken zijn bij de meeste deals.

Een andere trend die steeds duidelijker is geworden, is de populariteit van innovatieve nichemerken voor acquisitie door grotere bedrijven. Met name bedrijven die plantaardige voedingsmiddelen of producten produceren die gezonder en duurzamer zijn, worden als aantrekkelijk beschouwd en leiden waarschijnlijk tot groei.

Ten slotte, kijkend naar de verschillende branches van de foodindustrie die meer M&A-activiteiten zien dan in het verleden, waren snacks en voorbereid verpakt voedsel meer in trek omdat consumenten vaker thuis bleven, en er was dan ook een toename van deals voor deze fabrikanten. Een volgende populaire sector kan de vissector zijn, omdat hun aanbod geschikt is voor mensen die minder rood vlees willen eten.

Hoe navigeer je een fusie of overname?

Als je bedrijf onderdeel wordt van een fusie of overname, zijn er een aantal veelvoorkomende problemen waar je op moet letten wanneer je bedrijf zich aanpast aan de nieuwe organisatiestructuur. Een cruciaal facet van operaties is technologie, en heel vaak zitten de verschillende partijen die bij deze transacties betrokken zijn niet op één lijn op dit front.

Om te beginnen is er het scenario waarin twee of meer bedrijven die samenkomen verschillende ERP-systemen gebruiken. De beste aanpak is dan om de behoeften van elke partij kritisch te onderzoeken en vervolgens de oplossing te selecteren uit de reeds aanwezigen die het beste past bij alle behoeften van de organisaties.

Vervolgens zijn er situaties waarin een groter bedrijf een kleiner bedrijf overneemt en wilt dat de nieuw aangeschafte organisatie overschakelt naar hun eigen huidige platform. Dit zal ongetwijfeld leiden tot nieuwe praktijken in het kleinere bedrijf, en er moet worden geëvaluuerd of het systeem de nieuwe organisatie daadwerkelijk kan ondersteunen. Aanpassingen om de nieuwe organisatie tegemoet te komen moeten indien mogelijk worden vermeden, maar kunnen nodig zijn.

Een laatste mogelijkheid is dat de betrokken bedrijven besluiten om op afzonderlijke ERP-systemen te blijven werken, en alleen hun financiële databases samenvoegen. Dit is geen ideale situatie, omdat meerdere faciliteiten die op verschillende systemen draaien geen volledige zichtbaarheid, flexibiliteit en wendbaarheid mogelijk maken.

Andere overwegingen buiten het domein van technologie zijn de verschillen tussen de bedrijven als je kijkt naar het aantal faciliteiten en geografische gebieden. En kijkend naar de mensen in het overgenomen bedrijf gaan er aanpassingen nodig zijn, evenals onvermijdelijke weerstand tegen verandering, dus het is een verstandige beslissing om een team te hebben om ervoor te zorgen dat de adoptie zo soepel mogelijk verloopt.

Sleutels tot succes in Food & Beverage M&A

Afhankelijk van de dynamiek van de deal heeft je bedrijf mogelijk niet de volledige controle over hoe een fusie of overname verloopt. Zoals hierboven besproken, komen mismatches in technologie vaak voor, maar cloud oplossingen zoals Aptean Food & Beverage ERP kunnen het integratieproces veel minder pijnlijk maken.

Omdat deze systemen geen on-premise hardware vereisen, is er geen langdurige fysieke installatie nodig en kunnen nieuwe overnames op afstand en met minimale verstoring op snelheid worden gebracht. Ze bieden ook meer inzicht in de nieuwe gecombineerde onderneming, waardoor besluitvormers kunnen handelen met betere informatie en een meer complete kijk op wat er gaande is.

Op een hoger niveau moet er goed aandacht worden besteed aan verandermanagement. Er zijn trainingen nodig, een nieuw beleid en een zware betrokkenheid van de HR-afdelingen van alle betrokken partijen, maar de kern moet een focus zijn op uitstekende tweerichtingscommunicatie en het zo eenvoudig en natuurlijk mogelijk maken van de overgang voor je werknemers. Houd er rekening mee dat eventuele problemen waarmee ze worden geconfronteerd als gevolg van de overname ernstige negatieve gevolgen kunnen hebben voor je activiteiten.

Of een M&A-transactie nu wel of niet in het verschiet ligt voor jouw bedrijf, je wilt voorbereid zijn op de toekomst in dit veranderende industrielandschap. Aptean heeft tientallen jaren ervaring in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie en heeft de oplossingen om jouw activiteiten toekomstbestendig te maken. Neem vandaag nog contact met ons op om te horen over ons food-specifieke aanbod.