Mindmapping the Future of Food & Beverage

Geplaatst op 18 december 2019 in Blog, Marktontwikkelingen & Trends, Strategie.

Op 31 oktober verwelkomen we bijna 50 food- en drankenbedrijven in de Keuken Van Leer in Oisterwijk. De 7e editie van het DIN Food & Beverage Event vindt plaats. Gerenommeerde sprekers geven hun visie op de toekomst van food en dranken aan de hand van drie pijlers Retail, Technologie en de Consument. Meester-patissier en boulanger Robèrt van Beckhoven voegt daar in zijn thuishaven zijn visie op het Ambacht aan toe.

Verandering is noodzakelijk

Vandaag staat de business van onze klanten en relaties centraal. Hoe ziet de wereld van food en dranken er in de toekomst uit? Welke trends en ontwikkelingen komen er op ons af en welke kansen biedt dat?

Manager Marketing & Sales Richard Nix opent met de zorgen om de wereld. Het gaat niet goed met onze planeet en ons voedselsysteem is daar een belangrijke oorzaak van. Dat was de openings-boodschap van de Food Inspiration Trendsummit die enkele weken geleden plaatsvond. Gelukkig werd de dag zelf geen opeenstapeling van doemscenario’s maar een oproep om uit onze comfortzone te treden en daardoor mogelijkheden te ontdekken die tot een mooiere toekomst leiden. “Door allerlei voorbeelden werd mij die dag duidelijk dat dat alleen mogelijk is door verandering” vertelt Richard. “En verandering betekent keuzes maken, want wie geen keuzes maakt, kiest ervoor om bestaande situaties in stand te houden”.

“Die keuzes zal iedere organisatie in food en dranken zelf moeten maken, er is helaas geen glazen bol, en dus ook geen kant en klaar stappenplan met uitgestippelde keuzes” vertelt Richard. Over één ding zijn deskundigen het wel eens, geen keuzes maken is geen optie meer, dan wordt je ingehaald door partijen die wel keuzes (durven) te maken. Daarom organiseren we een dag als vandaag met sprekers die inzicht geven in waar het naar toe gaat in onze markt. Een dag die zal informeren en inspireren om de juiste keuzes voor jullie bedrijf te kunnen maken.

Goed is niet goed genoeg…

Onze eerste spreker is Yvo Smit, initiatiefnemer van ReVision. Yvo schetst aan het begin van zijn presentatie het huidige retail landschap. Hij geeft inzicht in de omzetontwikkeling, de groei in het online kanaal en het aandeel Food daarbinnen. Mooie cijfers met volop kansen maar die kun je alleen benutten als je weet in te spelen op het huidige speelveld van de retailers. “En dat speelveld verandert wekelijks” aldus Yvo.

Hij schetst een aantal van de ontwikkelingen binnen dat speelveld zoals Fusion en Blurring, Verticale integratie en Smart Data, Omnichannel, Samenwerking en Concurrentie. En geeft daarbij inzicht in de impact van die ontwikkelingen.

Wat moet je als retailer doen om al die ontwikkelingen te volgen? Volgens Yvo draait het om de switch van verkoop naar verbinding en relatie. Kies een duidelijke identiteit en rol en verleg de focus van omzet (éénmalige transacties) naar relevantie en verbinding (langdurige relaties). “Om dat te realiseren maken expertise (de juiste mensen) en experience (de juiste omgeving) het verschil” volgens Yvo. Aan de hand van praktische voorbeelden geeft hij de aanwezigen tal van handvaten voor het werken vanuit een duidelijke identiteit, het realiseren van een unieke klantreis en het omvormen van medewerkers tot medeMerkers. Want goed is niet goed genoeg, excellent is de norm. Of zoals Yvo het samenvat “Do it with passion or not at all”.

Digitale dilemma’s

Technologie gaat de food- en drankenmarkt veranderen en een aantal problemen oplossen. Maar hoe dan? Tom van Gils van Atos neemt ons als tweede spreker mee in de wereld van digitalisering en technologie.

De ontwikkeling van technologie biedt volop mogelijkheden om problemen op het gebied van onder andere logistiek, voedselveiligheid en voedselverspilling op te lossen. Met voorbeelden zoals de connected cooler, smart label en dynamic pricing laat Tom zien waar die oplossingen liggen, maar ook hoever die in de praktijk op dit moment zijn. Dat geldt ook voor de ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence met praktische toepassingen van o.a. Augmented Reality en Eye Picking.

Met een aantal technologische ontwikkelingen weet Tom de discussie bij de aanwezigen los te maken. Want hoever kan en mag je gaan met technologie? Is alles toegestaan? Wat zal wel en niet geaccepteerd worden door de consument?

Dat brengt Tom bij de dilemma’s van de steeds verdergaande digitalisering van onze wereld. Aspecten zoals culturele verschillen, privacy wetgeving, duurzaamheid en consumentenvertrouwen spelen een belangrijke rol als het gaat om de adoptie en het succes van technologie. Het zijn dan ook deze dilemma’s die voor iedere food- en drankenorganisatie centraal moeten staan bij de keuzes voor nieuwe technologie.

De Keuken Van Leer

We zijn vandaag te gast in de Keuken van Leer, de thuishaven van meester patissier en boulanger Robèrt van Beckhoven. En dus staat een kijkje in de keuken van deze inmiddels bekende Nederlander op het programma. En die rondleiding neemt de meester zelf voor zijn rekening.

Robèrt vertelt bevlogen over hoe hij de toekomst van eten en drinken ziet. Terug naar de basis, naar hoe het honderden jaren geleden al is voorgedaan. Eerlijke ingrediënten, geen onnodige toevoegingen en vooral zonder poespas. Daar moet het naar toe houdt hij de zaal voor. En dat je daarmee een succesvol bedrijf kunt realiseren krijgen we daarna uitgebreid te zien en gedurende de dag ook te proeven.

Anders eten, anders drinken

Het formele programma wordt afgesloten door Anneke Ammerlaan die als foodtrend-analist bij Vision on Food al ruim twintig jaar trends in voeding signaleert en onderzoekt. Zij neemt ons mee in misschien wel de belangrijkste pion in het speelveld van food en dranken: de consument.

“De smaak van de toekomst is altijd gestoeld op het verleden” vertelt Anneke. En inzicht in dat verleden helpt dus om toekomstige trends en ontwikkelingen te voorspellen.

Na de vegetariër en flexitariër krijgen we de komende jaren te maken met de reducetariër, voorspelt Anneke. De trend van minder vlees eten zet daarmee door.

Op smaakgebied wordt een belangrijke trend de smaak van lokaal. Niet het huidige lokaal (producten uit de buurt) maar letterlijk de grond vertaalt in de intrinsieke smaak van producten. In food wordt daar al volop mee geëxperimenteerd, in spirits is het al te proeven.

Ook de smaken van natuurlijke processen zoals fermentatie, gisting en natuurwijnen (vins naturel) nemen een verdere vlucht. En daarnaast komen er nieuwe smaken gebaseerd op o.a. pijn en bubbels, inmiddels al verkrijgbaar in producten als ‘hete wortels’ of seltzer. Ook in de nieuwste No&Low Alcohol producten worden deze smaken al voorzichtig gecombineerd.

Met praktische voorbeelden geeft Anneke ons inzicht in waar je in de keuzes rondom je product-assortiment en productontwikkeling rekening mee zult moeten houden. Maar ook waar je dat zelf kunt gaan ervaren op tal van adressen in ons eigen land. “En houdt daarbij in het achterhoofd dat smaak veranderingen altijd geleidelijk gaan bij de consument, de onverbiddelijke smaak van cultuur staat een snelle verandering in de weg”.

Keuzes maken

Aan het eind van de middag is het tijd om terug te blikken op de start van vandaag. Veranderen betekent keuzes maken. En omdat we vaak geneigd zijn te blijven doen wat we altijd deden vraagt dat de durf en het lef om uit onze comfortzone te treden. De inspiratie van de locatie en de sprekers van vandaag is voelbaar in de zaal. “Hopelijk zet dat jullie aan tot het maken van keuzes, keuzes waarmee jullie eigen food- of drankenbedrijf maar ook onze mooie wereld stap voor stap weer een beetje beter wordt”.

Sfeerimpressie

Weten wat je gemist hebt? Bekijk hieronder de video impressie van deze dag. Hopelijk zien we je volgend jaar!

DIN Food & Beverage event 2019

Branches: 
Drankproducenten
Wijnimporteurs
Drankengroothandel en -distributie
Food en Horeca groothandel
Versverwerking
Receptuurgeoriënteerde producenten
Maaltijdservice