Permissible

Geplaatst op 27 september 2019 in Blog, Strategie, Wet- en regelgeving.

Door Anneke Ammerlaan - Keynote spreker DIN Food & Beverage event

In Londen is The People’s Supermarket (een supermarkt waarvan de consumenten de aandeelhouders zijn) met behulp van experts omgebouwd tot de eerste ‘gezonde supermarkt’.  In de technologiewereld gaat het de komende jaren om ‘permissible’. Op het eerste gezicht lijken deze twee niets met elkaar te maken hebben. Niets is minder waar.

Laat ik eerst ‘permissible’ uitleggen. Letterlijk: wat nog toegestaan of geoorloofd is. In de ‘volautomatische winkel’ die Albert Heijn nu op het hoofdkantoor test, lijk je op beeld niet meer dan een staafje met een bolletje, dus onherkenbaar. Dat volgen in de winkel zullen de meeste mensen wel toestaan, maar wat staan we toe bij dilemma’s bij bijvoorbeeld de zelfrijdende auto? Iemand ontwijken die onverwachts oversteekt, is nog simpel. Maar het beroemde voorbeeld is: wat als van beide kanten van de straat iemand onverwachts oversteekt en de auto zeker weet dat hij ze niet beiden kan ontwijken? Welke rijdt hij dan aan, dat kind van vier of die oma van tachtig? Allemaal ethische vraagstukken.

Die vraagstukken zijn er ook in de supermarkt. Neem bijvoorbeeld een nieuwe vegan geraspte mozzarella: die ziet eruit als kaas, hij smaakt als (goedkope) kaas en hij reageert op je pizza als kaas. Kijk je op de verpakking, dan is hij gemaakt van water, kokosolie, zetmeel en, o ja, nog een beetje vitamine B12. De voedingswaarde? Nul eiwitten, nul nutriënten die kaas waardevol maken, op dan beetje toegevoegde vitamine B12 na dan. En dat wordt groot op de verpakking vermeld. Denk je goed te doen door vegan te eten, maar je krijgt dus niets binnen. Dat geldt ook voor een aantal vegan burgers. Junkfood is het eigenlijk, maar dan met de claim van diervriendelijk of duurzaam. Maak je het zo niet nog moeilijker voor de consument om gezond te eten? De ethische vraag is: wat is hierin nog toegestaan? Dezelfde vraag stel ik me bij een nieuwe palmolievrije margarine. Vanuit duurzaamheidsoogpunt een goede zaak, maar als je dan ziet wat het alternatief is, vet van vruchten van een boom die alleen solitair kan leven in woestijnachtige omgeving en niet gecultiveerd kan worden. En een boom die belangrijk is voor de lokale bevolking. Is dat ethisch?

Waar de maker van zelfrijdende auto’s zich al deze ethische vragen moet stellen, lijkt ‘permissible’ in de supermarkt nog nauwelijks te bestaan. Supermarkten zien dat de consument vegan en palmolievrije producten wil. Elk product dat in deze trend wordt aangeboden, is dan ook meer dan welkom en krijgt, zeker als er een goed marketingplan omheen zit, een plek op het schap. Is het kopen van zo’n product de volledige verantwoordelijkheid van de klant of heb je hier als supermarkt ook een taak?  Heel benieuwd ben ik dan hoe die nieuwe gezonde People’s Supermarket in Londen met ‘permissible’ omgaat. Wat de filosofie van de experts achter het assortiment is en op welke basis zij hun keuzes maken. Ik ga snel kijken! En als jij al bent geweest, hoor ik graag wat je ervan vindt.

 

Over de auteur

Foodtrend-analist Anneke Ammerlaan signaleert en onderzoekt al ruim twintig jaar trends in voeding. Ze maakt daarmee relevante culturele, psychologische en sociale invloeden inzichtelijk. Anneke produceerde meer dan veertig kookboeken en stond aan de wieg van Allerhande. Ze deed breed onderzoek naar consumentengroepen en ontwikkelde verschillende segmentatietools en innovatiemodules. Dankzij haar culinaire en maatschappelijke kennis komt een concept of product nooit los te staan van de context. Als partner in Vision on Food helpt zij bedrijven de huidige tijdgeest te begrijpen en hier vervolgens strategisch op in te spelen.

Ze schreef onder andere een aantal interessante columns over food en dranken welke in diverse media zijn  gepubliceerd. Laat je hier inspireren door Anneke.

 

DIN Food & Beverage event 2019

Deze inspirator ontmoeten? Dat kan!

Anneke is keynote spreker op het DIN Food & Beverage event. Deze vindt plaats op 31 oktober en is specifiek gericht op ondernemers in de Food & Dranken sector. Elk jaar staat deze in het teken van een actueel F&B thema. Dit jaar is het thema "Mindmapping the Future of Food & Beverage". 

Event niet missen? Schrijf u dan nu in!

Inschrijven

 

Arthur Potts Dawson - The People's Supermarket - People of London

Branches: 
Drankproducenten
Wijnimporteurs
Drankengroothandel en -distributie
Food en Horeca groothandel
Versverwerking
Receptuurgeoriënteerde producenten
Maaltijdservice