Trendsummit 2019: op zoek naar de food & beverage trends van morgen

Geplaatst op 10 oktober 2019 in Marktontwikkelingen & Trends.

Als Marketeer lees ik enorm veel artikelen over trends en ontwikkelingen in de Food & Beverage markt. Met zo’n overvloed aan online en offline informatiebronnen waar je uit kunt putten is het vaak een hele uitdaging om uit te zoeken wat nou daadwerkelijk ook relevant is voor onze doelgroep. Zo brachten we onlangs een bezoek aan het Food Inspiration Trendsummit. Een nieuw toonaangevend event voor de Food & Beverage sector waar in één dag trends, insights en succesvolle strategieën zijn samengebracht. Wat hebben wij samen met 750 andere professionals gezien tijdens deze trendsummit? En vooral wat willen wij onze klanten meegeven? Laten we je meenemen in de ethische keuken van morgen.

Klimaat een vast punt op de agenda

Met een inspirerende kick-off van Hans Steenbergen startten wij de dag. Zijn boodschap: we kunnen veel met technologie, wat doen we er nu mee en hoe kunnen we onze technologische revolutie inzetten voor een betere duurzamere wereld? Hans nam als pakkend voorbeeld klimaatactiviste Greta Thunberg. Greta staat voor een generatie die anders naar de wereld kijkt. Een generatie die bewust wordt van de menselijke industriële footprint en welke gevolgen dit kan hebben voor de toekomst. Zij zijn op zoek naar een menukaart voor de toekomst: gezond voor mens, dier en planeet.

Technology vs. Humanity

Technologie was een belangrijk onderdeel van het Trendsummit programma. Dat technologie een steeds grotere rol in ons dagelijks leven speelt zul je zelf ook wel merken. Ondanks alle datagedreven technologische ontwikkelingen die ons vooruit helpen zien we ook dat de menselijke kant van voeding (en service) een belangrijke rol blijft spelen. Echter innovatie zoekt de ethische grens steeds verder op. Van het aanbieden van een volledig gepersonaliseerd aanbod in een app gebaseerd op je vorige aankopen tot verre personalisatie aan de hand van ons DNA. Technologie kan zover gaan als wij als mens vanuit normen en waarden, oftewel ethisch, toelaten. De grenzen worden steeds vaker opgezocht. Wij laten immers ook steeds meer technologie in ons leven toe, Vergelijk het maar eens met bijvoorbeeld 20 jaar geleden. Maar...we blijven waarden gedreven: ons geweten zorgt ervoor dat onze voorkeur uit gaat naar transparant, gezond en circulair.

Een andere term waar dieper op in ging was ‘sustainable kapitalism’, een positieve maar ook noodzakelijke ontwikkeling. Een voorbeeld wat keynote spreker Gerd Leonhard (futurist en humanist) noemde is de genetische manipulatie om gewassen / dieren / alternatieven sterker te maken voor de toekomst zoals bestand tegen schimmels of extreme weersomstandigheden door klimaatverandering (o.a. droogte). Zijn voorspelling van de toekomst lag vooral op het gebied van commodity; "alles wat als een standaard proces kan worden beschouwd kun je automatiseren". Human services waarbij er menselijke interactie noodzakelijk zullen als additionele service betaald worden aangeboden. De trend die hij voorziet is dat hoe meer gedigitaliseerd wordt de behoefte aan de menselijke kant ook steeds groter wordt. Met als conclusie dat de human factor altijd aanwezig zal blijven en dat met alle technologie om ons heen het EQ een steeds belangrijke rol in ons leven gaat spelen.  ‘Leren om human te zijn’.

Voeding als medicijn

Met dat ‘leren om human te zijn’ in ons achterhoofd maakten we een mooi bruggetje naar de presentatie van Berry Kriesels (Omnigen) en Natasja van der Lely (Koppert Cress): het DNA diner. Zij lieten zien hoe we in de toekomst aan de hand van ons DNA een persoonlijk voedingsadvies / menu kunnen ontwikkelen. Een voedingsadvies dat inzichtelijk maakt welke essentiële voedingsstoffen nodig zijn voor jou als persoon om optimaal te kunnen functioneren en presteren. Met een panel van verschillende foodies (sporters, Bourgondiërs, veganisten) bekeken zij ieders DNA en presenteerden verrassende uitkomsten. Het experiment toont aan dat generiek voedingsadvies zoals bijvoorbeeld de ‘Schijf van Vijf” niet voor iedereen van toepassing is.

Voeding als medicijn, function over flavor, de functie van wat we eten gaat minstens een even belangrijke rol spelen als smaak. Dat het analyseren van ons onderbewuste ons kan helpen in het maken van keuzes bewijst de neurowetenschap. Zij lieten via een live demo zien dat een analyse van onze hersenactiviteit kan helpen bij de ontwikkeling van smaak en vorm bij nieuwe producten.

New technology in de praktijk

Natuurlijk was er ook volop aandacht voor nieuwe high tech op gebied van Food & Beverage toegepast in de praktijk. Hiervoor maakten we samen met één van Nederlands bekendste marketeers René Repko een uitstapje naar het Verre Oosten. Waar eerst Amerika werd gezien als de proeftuin voor nieuwe concepten verschuift deze focus steeds meer naar het Oosten. In de grote metropolen worden innovatieve concepten opgezogen als een spons. Waar we hier net accepteren dat we ook met onze mobiele telefoon kunnen betalen, is deze betaalmethode daar al gemeengoed. De zogenoemde Leapfrog Economy. Er wordt veel geëxperimenteerd met nieuwe concepten in de foodservice en foodretail. Met praktische voorbeelden zoals bestellen van je gepersonaliseerde favoriete Starbucks koffie via Google Assistant tot volledig interactieve shopping malls, hypergespecialiseerde en gepersonaliseerd. De massa wordt vervangen door niches, waarbij beleving voorop staat.

Nieuwkomer Bright Kitchen schudt delivery markt op

De dark kitchens zijn in Nederland in opkomst. Rens Bekkers vertelde over Bright Kitchen, een verzameling van momenteel 5 virtuele restaurants, die vanuit één fysieke keuken maaltijden maken die alleen worden geleverd via de bezorgdiensten van Deliveroo, Uber Eats en Thuisbezorgd. Met grote focus op een veganistisch aanbod timmert hij hard aan de weg. Een van zijn krachten is dat hij algoritme gebruikt als basis om zijn aanbod te verbeteren. Zeker een ondernemer om in de gaten te houden!

Foodtopia van chefs

Ook de chefs staan voor nieuwe uitdagingen. Dat blijkt uit het interview met twee topchefs Emile van der Staak van de Nieuwe Winkel en Thijs Meliefste van Restaurant Meliefste. Alle uitdagingen liggen op het bord: van klimaatverandering tot sociale ongelijkheid. Alles heeft met eten te maken. Ook chefs zullen bewuste keuzes moeten blijven maken. Het kiezen van de juiste ingrediënten, duurzame vis en verantwoord vlees in kleinere porties. Men gaat op zoek naar lokale schatten en verwerkt die in een Fair Kitchen tot een beleving op het bord en in het glas. En met een verhaal, een emotie. En dat hoeft lang niet altijd een feelgood verhaal te zijn, zolang het maar eerlijk is.

De dag eindigde met een menukaart waarin kort en bondig alle onderwerpen van de Trendsummit de revue passeerden. Ik heb genoten van deze dag en deel graag mijn ervaringen met jou. Ik ben benieuwd of bovenstaande thema’s ook spelen bij jouw bedrijf? Een aantal van deze trends zijn tijdens het DIN Food & Beverage event concreter ingevuld door onze gastsprekers met praktijkvoorbeelden en succesvolle cases. Benieuwd welke dit zijn? Lees dan binnenkort ons verslag van 31 oktober.

Meer weten over dit Trendsummit 2019?

Vraag dan hier de samenvatting aan. Wie weet begroeten we jou ook volgend jaar op de Food Inspiration Day in 2020!

Branches: 
Drankproducenten
Wijnimporteurs
Drankengroothandel en -distributie
Food en Horeca groothandel
Versverwerking
Receptuurgeoriënteerde producenten
Maaltijdservice